Wandelen

Observeren, schetsen en noteren

Wandelen, om mij heen kijken en noteren. Meestal met een schetsboekje op zak en met een camera in de aanslag. Tijdens wandelingen loop ik geconcentreerd te kijken, sla ik de sfeer en vormen van het landschap in mij op en groeit er soms al een idee voor een tekening. 
Dat directe contact met mijn onderwerp is zo noodzakelijk omdat ik daarmee mijn verbeelding kan voeden, mijn opmerkingsvermogen blijf scherpen en mijn vormkennis op peil weet te houden. Studie van de natuur is de basis van al het werk en moeder natuur weet mij altijd weer te verrassen met haar variëtiet aan vormen en haar wisselende stemmingen.  

Niet zelden komt het voor dat ik bij mijn eerste stappen in een tuin door mijn opwinding nauwelijks in staat ben een schets te maken.
Ik ben dan een veel te ongeduldige verliefde, die eerst alles moet bekijken en aanraken.De meester – tekenaar Ingres zei het al: "Tekenen is de sensatie en het werk op het atelier is overleg en verstand". Inderdaad, de eerste ontmoeting met een onderwerp is altijd zeer opwindend en die ervaring ligt aan al mijn andere werk ten grondslag.
Daarna komt er rust, tijd voor concentratie en keuze van motieven. Dat zijn die momenten van intens genieten en tekenend opgaan in de vormweelde en de lichtval.

Zoals al gezegd, met deze studies houd ik mijn voorraad beelden op peil. Tijdens de zomermaanden haal ik een oogst aan ideeën binnen en in veel van deze houtskoolschetsen schuilen al de tekeningen die ik later op mijn atelier zal realiseren. In dat atelier begint het gezwoeg en studeren. Soms ligt een enkele schets aan de basis van een grote doorwerkte tekening. Van sommige schetsen maak ik meerdere varianten en veelal worden meerdere schetsen in verschillende stadia gebruikt voor een beeld.